Početkom ove godine na snagu je stupio novi Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Evo koje novosti donosi za paušalce.
Nova godina donijela je poreznu reformu, a jedna od važnih promjena tiče se i novog načina izdavanja računa za male obveznike fiskalizacije (kategorija koja po novom Zakonu više ne postoji), takozvane „paušaliste“.
Osim što im je prag za oporezivanje podignut, svi će morati izdavati gotovinske račune putem naplatnog uređaja. S obzirom da novi Zakon zahtjeva prilagodbu u vidu kupnje novih uređaja, rok za početak ovakvog načina izdavanja računa je 1. srpnja 2017. Samo iznimno, obveznik se može poslužiti i uvezanom knjigom računa, a to se događa u slučaju kvara naplatnog uređaja ili nemogućnosti spajanja sa sustavom Porezne uprave. No idemo redom…
Tko su “mali obveznici fiskalizacije” ili „paušalisti“?
Nazivi “mali obveznici fiskalizacije”, “paušalisti” i “paušalci” podrazumijevaju one porezne obveznike koji se oporezuju paušalno, periodički i po određenom iznosu prema Zakonu o porezu na dohodak. Obrtnici mogu odabrati paušalno oporezivanje dohotka ako ispunjavaju određene uvjete: nisu u sustavu PDV-a i ukupni godišnji primici im ne prelaze prag za obvezni ulazak u PDV. Taj prag za 2017. godinu iznosi 230.000 kuna, dok će za 2018. godinu iznositi 300.000 kuna. Od ove godine prednosti paušalnog oporezivanja mogu koristiti i trgovci i ugostitelji, no osim knjige prometa oni moraju voditi i druge knjige i evidencije iz posebnih propisa za svoju djelatnost.
Godišnji paušalni porez na dohodak i prirez porezu na dohodak plaća se tromjesečno, do posljednjeg dana svakog tromjesečja, u iznosu koji je umnožak broja mjeseci tromjesečja za koje je obveza utvrđena i utvrđenog paušalnog mjesečnog poreza na dohodak.
Fiskalizacija gotovinskih računa i njeni obveznici
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom počeo se primjenjivati 1. siječnja 2013. godine, a riječ je o skupu mjera koje provode obveznici fiskalizacije kako bi putem internetske veze Porezna uprava mogla učinkovitije nadzirati promet ostvaren u gotovini. Promet u gotovini podrazumijeva plaćanje za isporučena dobra ili usluge u novčanicama ili kovanicama, karticama, čekom ili drugim sličnim načinima.
Dok to prije nije bio slučaj, s početkom 2017. godine ukida se pojam „malog obveznika fiskalizacije“ za paušalce, te će sada i oni morati provoditi fiskalizaciju. Dakle, novi Zakon propisuje obvezu fiskalizacije izdanih računa putem naplatnih uređaja za sve obveznike fiskalizacije neovisno o tome jesu li paušalisti ili ne.
Do 1. srpnja 2017. svi novi korisnici elektroničkih naplatnih uređaja za potrebe fiskalizacije trebat će nabaviti od Financijske agencije aplikativni certifikat za elektroničko potpisivanje elemenata računa (potpisni certifikat za fiskalizaciju), internet vezu, kasu i program za dostavljanje podataka Poreznoj upravi. Prije su mali obveznici fiskalizacije mogli izdavati račune iz uvezane knjige računa ovjerene od Ministarstva financija ili Porezne uprave. Od 1. srpnja uvezanom knjigom računa paušalist se može koristiti samo iznimno, u slučaju kvara naplatnog uređaja ili ako nije moguće uspostaviti vezu za razmjenu podataka s Poreznom upravom, no njih je moguće koristiti najviše dva dana!
Novost je i da nadzor fiskalizacije sada osim Porezne može obavljati i Carinska uprava. Uoče li kršenje zakona, mogu vas novčano kazniti ili privremeno zabraniti rad pečačenjem, najdulje osam dana. Programi za fiskalne blagajne moraju onemogućiti postupke kojima se izbjegava postupak fiskalizacije, te su za ispravnost programa fiskalne blagajne odgovorni obveznik fiskalizacije, proizvođač i održavatelj programa.
Podatke o poslovnim prostorima moraju dostaviti svi
Postojeći obveznici fiskalizacije, koji već izdaju račune putem fiskalne blagajne i dostavili su podatke o poslovnim prostorima putem blagajne, moraju ih u periodu od 1. srpnja do 31. srpnja 2017. dostaviti i putem obrasca e-porezne. Obrtnici koji nisu obvezni koristiti sustav e-porezne, podatke dostavljaju u papirnatom obliku, putem obrasca, Poreznoj upravi. Osim dosadašnjih podataka dodani su i oni o vrsti djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru, datum prestanka prijave podataka koji se dostavljaju, status poslovnog prostora, te podaci o proizvođaču i održavatelju programa fiskalne blagajne. U svakom slučaju, svakako se informirajte i posavjetujte s knjigovođom o svim zakonskim promjenama, kako bi izbjegli nepotrebne kazne. Želimo Vam uspješno fiskaliziranje bez muke!
Dva scenarija izdavanja računa za obrtnike paušaliste
Kod fiskalizacije računa razlikujemo dvije skupine izdavatelja:
– oni koji nikada ne izdaju gotovinske račune,
– oni koji izdaju gotovinske (a mogu izdavati i transakcijske tj. virmanske) račune
Ako ste obrtnik paušalist i izdajete samo transakcijske račune, odnosno izdajete isključivo račune koje ne naplaćujete gotovinom ili karticama, trebate samo prilagoditi izgled izlaznih računa (izdati ih s potrebnim obaveznim elementima).
Ako spadate u drugu skupinu, morate izdavati račune putem naplatnog uređaja (fiskalne blagajne), pouzdano programsko rješenje i FINA-in certifikat. Da bi uštedjeli vrijeme i novac, te automatizirali proces, predlažemo da izaberete praktičnu fiskalnu blagajnu koja pokriva sve navedeno i odmah je spremna za rad. Odaberite mini prijenosnu fiskalnu blagajnu jer dobivate sve u jednom uređaju: blagajnu, pisač, internetsku vezu, prihvat kartica i aplikaciju!